Tips en algemene informatie over het auto airconditioningsysteem

Airconditioningsystemen van auto’s bevatten milieu-schadelijke F-gassen, bovendien worden de systemen steeds complexer en daardoor gevoeliger voor storingen. Om de airconditioning goed en volgens de regels te kunnen onderhouden én repareren, is specifieke kennis vereist.

 

Koudemiddelen

Omdat het vluchtige koudemiddel milieu-schadelijke broeikasgassen (F-gassen) bevat, moeten mobiele airconditioning-systemen voldoen aan de Verordening (EG) Nr. 842/2006 Van Het Europees Parlement En De Raad van 17 mei 2006 inzake bepaalde gefluoreerde broeikasgassen. Er rijden nog auto’s rond met het koudemiddel R12.

In 2001 kwam er vanwege de hoge Global Warming Potential (GWP) broeikaspotentieel een verbod op dit middel en werd het vervangen door R134A met een GWP van 1430.

In auto`s die hun Europese typegoedkeuring na januari 2011 hebben ontvangen, mag het koelmiddel R134A echter niet meer worden gebruikt en wordt R1234YF met een GWP van 4 toegepast.

Vanwege de strikte regelgeving omtrent broeikassen, moeten grossiers die koudemiddelen leveren een sluitende boekhouding hebben en controleren of hun afnemer een monteur in dienst heeft die in het bezit is van een F-gassen certificaat. Alleen een monteur met dit certificaat mag koudemiddel terugwinnen oftewel een aircosysteem leeghalen.

Voorkom kostbare schade door onwetendheid

Mobiele airconditioningsystemen zijn vanwege de technologische revolutie steeds complexer en daardoor gevoeliger geworden.

Tijdens onderhoud en reparatie kan er veel fout gaan zoals verkeerd vullen, te veel of te weinig vullen en koudemiddel dat weglekt. Zelfs de kleinste afwijking of fout tijdens onderhoud of reparatie aan het airconditioningsysteem, kan aanzienlijke kosten veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat degene die aan het systeem werkt, precies weet waar hij mee bezig is.

Dankzij geavanceerde equipment, gereedschappen, diagnose-apparatuur en technische opleidingen, kunnen steeds meer autobedrijven ondanks de complexe en gevoelige onderdelen en systemen hun klanten helpen met airco-onderhoud en reparatie.

Verplichte lektest en smering

Het is wettelijk verplicht om te controleren of het airconditioningsysteem lekdicht is voordat het (opnieuw) gevuld wordt. Als een auto in de werkplaats komt met een leeg aircosysteem, is de kans groot dat het koudemiddelcircuit lek is. In dit artikel lees je hoe je lekkage in airconditioningsystemen op kunt sporen.

Ook moet het juiste type smeerolie in het systeem terechtkomen. Lees in dit artikel alles wat je moet weten over de olie van een airconditioning compressor. De olie smeert de compressor en het expansieventiel. Koudemiddel is het transportsysteem voor de smeerolie. Hierom is het essentieel dat de juiste hoeveelheid koudemiddel met olie in het systeem terechtkomt. Bekijk hier de speciale poster met fabrieksgegevens.

Incorrecte temperatuurregeling

Als de temperatuurregeling van een airconditioningsysteem niet of niet goed werkt, kan dit verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende lees je hier. Een slecht werkend aircosysteem kan echter ook veroorzaakt worden door vervuilde sensoren in het interieur. De interieurtemperatuursensor bevindt zich in de luchtstroom van een miniatuur ventilator, meestal is deze in het airco bedieningspaneel gemonteerd. De sensor geeft de temperatuur van het interieur als weerstandswaarde door aan het bedieningsapparaat en de gemeten waarde wordt vergeleken met de ingestelde temperatuur. 

Door onder andere stof, vuil of nicotine-aanslag kan de sensor vervuilen en voor een verkeerde meting zorgen. Het gevolg is een slecht of niet functionerend airconditioningsysteem. Dit fenomeen is herkenbaar aan een continue schommeling van zeer lage en zeer hoge temperaturen. Het probleem kan worden opgelost door de interieursensor te reinigen met bijvoorbeeld aceton. Ook zijn er speciale reinigingsmiddelen in omloop. Stofophoping kan worden verwijderd door met een luchtpistool zachtjes op de sensor te blazen.

Gebruik van afdichtmiddelen kan tot problemen leiden

Er zijn middelen in omloop die kleine lekkages in het koudemiddelsysteem kunnen dichten. Het afdichtmiddel ontsnapt door het lek en komt in aanraking met zuurstof en vocht in de lucht waardoor het hard wordt en het lek gedicht wordt. Het gebruik van afdichtmiddelen kan echter om diverse redenen tot problemen leiden. Bij gebruik van het afdichtmiddel blijft er koudemiddel uit het aircosysteem ontsnappen totdat het afdichtmiddel werkt. Dit is een overtreding van de wet die bepaalt dat er geen koudemiddel in de atmosfeer terecht mag komen.

Afdichtmiddel kan eigenlijk alleen als noodoplossing toegepast worden of om te voorkomen dat een aircosysteem gaat lekken. Afdichtmiddelen zijn nadrukkelijk geen wettelijke erkende en duurzame reparatie-methode. Als onderdelen van het aircosysteem ouder worden of versleten zijn, is het slechts een kwestie van tijd tot er lekkages op andere plaatsen ontstaan.

Bovendien bestaat bij het afzuigen van aircosystemen waar afdichtmiddel in zit de kans dat het aircoserviceapparaat verstopt raakt omdat het afdichtmiddel met zuurstof en vocht in contact komt. Bij de meeste leveranciers van airco-servicestations vervalt de garantie op de equipment als ze kapot gaan door afdichtmiddelen.

Bron: https://www.mijngrossier.nl/tips-en-algemene-informatie-auto-airconditioningsysteem

 

 

Een gebroken, gescheurde of ondeugdelijk bevestigde veer van de wielophanging was in 2013 het meest over het hoofd geziene afkeurpunt door apk-keurmeesters. Uit een door de RDW op verzoek van Automotive samengesteld overzicht blijkt dat dit euvel 1.038 keer niet ontdekt werd tijdens de keuring, maar wel bij de RDW-steekproef.

In de Top-5 van meest gemaakte missers staan verder een band met een profieldiepte onder de toegestane 1,6 millimeter (973 keer), meer dan 1 millimeter speling op een stuur- of fuseekogel (761 keer), een beschadigde stofhoes die niet meer afdicht (694 keer) en een tijdens de keuring geregistreerde kilometerstand die meer dan 500 kilometer afwijkt. Die laatste misser werd bijna 600 keer vastgesteld.

Sancties
De missers kwamen aan het licht tijdens een van de 208 duizend steekproefcontroles die de RDW het afgelopen jaar uitvoerde onder de ruim 9.600 apk-keurstations. 405 stations kregen een sanctie opgelegd en 309 keurmeesters werden op de vingers getikt. Zo'n sanctie kan bestaan uit een waarschuwing, maar ook uit een (tijdelijke) intrekking van de apk-bevoegdheid. 

In 2013 werden er in totaal 6,5 miljoen voertuigen afgemeld voor de apk. 

- See more at: http://www.automotive-werkplaats.nl/ondernemen/wet-en-regelgeving/item/15242-gebroken-veer-meest-voorkomende-apk-misser#sthash.tzTf5YEp.dpuf

Vanaf aanstaande zaterdag 1 november gaan er een aantal nieuwe EU-regels in, die vooral effect hebben op bandenservice. Zo mogen er geen nieuwe auto’s meer worden verkocht zonder TPMS en ESP aan boord, maar belangrijker voor de werkplaats: Bij auto’s met een typegoedkeuring met TPMS, mag dit systeem niet meer worden uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat er geen sensoren zitten in de winterbandenset.

 

De TPMS-verplichting geldt voor alle voertuigen die in de M1 en M1G-klasse vallen, dat wil zeggen personenauto’s en vierwielaangedreven terreinauto’s. Zowel directe systemen (sensor in de banden) als indirecte systemen (wielomtreksensor buiten het wiel) zijn toegestaan.

- See more at: http://www.automotive-werkplaats.nl/banden/item/15522-tpms-verplichting-gaat-in#sthash.yLFoetpX.dpuf

Vanaf aanstaande zaterdag 1 november gaan er een aantal nieuwe EU-regels in, die vooral effect hebben op bandenservice. Zo mogen er geen nieuwe auto’s meer worden verkocht zonder TPMS en ESP aan boord, maar belangrijker voor de werkplaats: Bij auto’s met een typegoedkeuring met TPMS, mag dit systeem niet meer worden uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat er geen sensoren zitten in de winterbandenset.

 

De TPMS-verplichting geldt voor alle voertuigen die in de M1 en M1G-klasse vallen, dat wil zeggen personenauto’s en vierwielaangedreven terreinauto’s. Zowel directe systemen (sensor in de banden) als indirecte systemen (wielomtreksensor buiten het wiel) zijn toegestaan.

- See more at: http://www.automotive-werkplaats.nl/banden/item/15522-tpms-verplichting-gaat-in#sthash.yLFoetpX.dpuf

Vanaf aanstaande zaterdag 1 november gaan er een aantal nieuwe EU-regels in, die vooral effect hebben op bandenservice. Zo mogen er geen nieuwe auto’s meer worden verkocht zonder TPMS en ESP aan boord, maar belangrijker voor de werkplaats: Bij auto’s met een typegoedkeuring met TPMS, mag dit systeem niet meer worden uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat er geen sensoren zitten in de winterbandenset.

 

De TPMS-verplichting geldt voor alle voertuigen die in de M1 en M1G-klasse vallen, dat wil zeggen personenauto’s en vierwielaangedreven terreinauto’s. Zowel directe systemen (sensor in de banden) als indirecte systemen (wielomtreksensor buiten het wiel) zijn toegestaan.

- See more at: http://www.automotive-werkplaats.nl/banden/item/15522-tpms-verplichting-gaat-in#sthash.yLFoetpX.dpuf

Vanaf aanstaande zaterdag 1 november gaan er een aantal nieuwe EU-regels in, die vooral effect hebben op bandenservice. Zo mogen er geen nieuwe auto’s meer worden verkocht zonder TPMS en ESP aan boord, maar belangrijker voor de werkplaats: Bij auto’s met een typegoedkeuring met TPMS, mag dit systeem niet meer worden uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat er geen sensoren zitten in de winterbandenset.

 

De TPMS-verplichting geldt voor alle voertuigen die in de M1 en M1G-klasse vallen, dat wil zeggen personenauto’s en vierwielaangedreven terreinauto’s. Zowel directe systemen (sensor in de banden) als indirecte systemen (wielomtreksensor buiten het wiel) zijn toegestaan.

Indirect versus direct
Naar verwachting zal zo’n 60 procent van de nieuwe auto uitgerust zijn met het directe systeem. Merken als Audi, BMW en Volvo kozen voor het indirecte systeem. Hierbij hoeft er bij de bandenwissel geen rekening worden gehouden met sensoren in de banden. In veel gevallen hoeft er zelfs niets te worden geprogrammeerd of gereset en doet de auto dit zelf zodra er boven een bepaalde snelheid mee gereden wordt.

Verder gaat op 1 november de Europese wetgeving rondom het bandenlabel een volgende fase in. Banden met een Dot-code boven 4514 (week 45 2014) mogen vanaf dat moment niet meer worden verkocht zonder EU-bandenlabel waarop de rolweerstand, grip op nat wegdek en externe geluidsproductie zijn weergegeven. Voor de voorraden in de handel hanteert de wetgever een overgangsperiode van 30 maanden, dit wil zeggen, dat deze banden in de vervangingsmarkt nog kunnen worden verkocht tot 31 maart 2017. Vanaf aanstaande zaterdag 1 november gaan er een aantal nieuwe EU-regels in, die vooral effect hebben op bandenservice. Zo mogen er geen nieuwe auto’s meer worden verkocht zonder TPMS en ESP aan boord, maar belangrijker voor de werkplaats: Bij auto’s met een typegoedkeuring met TPMS, mag dit systeem niet meer worden uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat er geen sensoren zitten in de winterbandenset.

De TPMS-verplichting geldt voor alle voertuigen die in de M1 en M1G-klasse vallen, dat wil zeggen personenauto’s en vierwielaangedreven terreinauto’s. Zowel directe systemen (sensor in de banden) als indirecte systemen (wielomtreksensor buiten het wiel) zijn toegestaan.
Indirect versus direct
Naar verwachting zal zo’n 60 procent van de nieuwe auto uitgerust zijn met het directe systeem. Merken als Audi, BMW en Volvo kozen voor het indirecte systeem. Hierbij hoeft er bij de bandenwissel geen rekening worden gehouden met sensoren in de banden. In veel gevallen hoeft er zelfs niets te worden geprogrammeerd of gereset en doet de auto dit zelf zodra er boven een bepaalde snelheid mee gereden wordt.
Verder gaat op 1 november de Europese wetgeving rondom het bandenlabel een volgende fase in. Banden met een Dot-code boven 4514 (week 45 2014) mogen vanaf dat moment niet meer worden verkocht zonder EU-bandenlabel waarop de rolweerstand, grip op nat wegdek en externe geluidsproductie zijn weergegeven. Voor de voorraden in de handel hanteert de wetgever een overgangsperiode van 30 maanden, dit wil zeggen, dat deze banden in de vervangingsmarkt nog kunnen worden verkocht tot 31 maart 2017